не рыдай мене мати во гробе сущу
Песнопения Страстной седмицы
«Се, Жених грядет в полунощи…»
Тропарь, глас 8
Се, Жени́х гряде́т в полу́нощи,/ и блаже́н раб, его́же обря́щет бдя́ща,/ недосто́ин же па́ки, его́же обря́щет уныва́юща./ Блюди́ у́бо, душе́ моя́,/ не сно́м отяготи́ся,/ да не сме́рти предана́ бу́деши/ и Ца́рствия вне затвори́шися,/ но воспряни́ зову́щи:/ Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же,// Богоро́дицею поми́луй нас.
Перевод: Вот, Жених приходит в полночь, и блажен тот раб, кого найдет Он бодрствующим, но, напротив, недостоин тот, кого Он найдет беспечным. Смотри же, душа моя, не будь побеждена сном, да не будешь смерти предана, и заключена вне Царствия, но воспрянь, взывая: Свят, Свят, Свят Ты, Боже, по молитвам Богородицы помилуй нас!
Тропарь поется на утрене в первые три дня Страстной седмицы. В этом тропаре Церковь внушает нам спасительный страх внезапного пришествия Судии мира и побуждает нас к духовному бодрствованию. В его основе лежит притча о десяти девах ( Мф.25:1–13 ).
«Чертог Твой вижду, Спасе мой…»
Черто́г Твой ви́жду, Спа́се мой, украше́нный, и оде́жды не и́мам, да вни́ду в онь: просвети́ одея́ние души́ моея́, Светода́вче, и спаси́ мя.
Перевод: Чертог Твой вижу я, Спаситель мой, украшенным, но одежды не имею, чтобы войти в него. Сделай светлым одеяние души моей, Податель света, и спаси меня.
Эксапостиларий поется в первые четыре дня Страстной седмицы. В этом песнопении мы исповедуем перед Господом свое недостоинство, сокрушаемся и плачем, подобно невесте, оставленной вне брачного чертога.
«Егда славнии ученицы…»
Тропарь, глас 8
Егда́ сла́внии ученицы́/ на умове́нии ве́чери просвеща́хуся,/ тогда́ Иу́да злочести́вый/ сребролю́бием неду́говав омрача́шеся,/ и беззако́нным судия́м Тебе́, Пра́веднаго Судию́, предае́т./ Виждь, име́ний рачи́телю,/ сих ра́ди удавле́ние употреби́вша!/ Бежи́, несы́тыя души́,/ Учи́телю такова́я дерзну́вшия;// И́же о всех Благи́й, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Перевод: Когда славные ученики при умовении на вечере просвещались, тогда Иуда нечестивый, заболевший сребролюбием, омрачался и беззаконным судьям Тебя, Праведного Судию, предает. Смотри, любитель стяжаний, на удавление из-за них стяжавшего! Беги от ненасытной души, на такое против Учителя дерзнувшей! Господи, ко всем благой, слава Тебе!
Песнопение «Егда славнии ученицы…» поется в Великий Четверг и на утрене Великой Пятницы. В течение Великого поста оно также читается в последовании ко Святому Причащению.
«Вечери Твоея тайныя…»
Тропарь, глас 6
Ве́чери Твоея́ та́йныя днесь, Сы́не Бо́жий, прича́стника мя приими́; не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, ни лобза́ния Ти дам, я́ко Иу́да, но я́ко разбо́йник испове́даю Тя: помяни́ мя, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м.
Перевод: Вечери Твоей таинственной участником в сей день, Сын Божий, меня прими. Ибо не поведаю я тайны врагам Твоим, не дам Тебе поцелуя, такого, как Иуда. Но как разбойник исповедаю Тебя: «Помяни меня, Господи, в Царстве Твоём!»
Песнопение «Вечери Твоея тайныя…» поется во Святой и Великий Четверг вместо Херувимской песни.
«Днесь висит на древе…»
Антифон 15, глас 6
Днесь ви́сит на дре́ве, И́же на вода́х зе́млю пове́сивый: венце́м от те́рния облага́ется, И́же А́нгелов Царь: в ло́жную багряни́цу облача́ется, одева́яй не́бо о́блаки: зауше́ние прия́т, и́же во Иорда́не свободи́вый Адама: гвоздьми́ пригвозди́ся Жени́х Церко́вный: копие́м прободе́ся Сын Де́вы. Покланя́емся страсте́м Твои́м, Христе́. Покланя́емся страсте́м Твои́м, Христе́. Покланя́емся страсте́м Твои́м, Христе́: покажи́ нам и сла́вное Твое́ Воскресе́ние.
Перевод: Ныне висит на древе Тот, Кто повесил землю на водах; терновым венцом покрывается Ангелов Царь; в порфиру шутовскую одевается Одевающий небо облаками; пощечины принимает Освободивший (от греха) Адама в Иордане; гвоздями прибивается Жених Церкви; копьем пронзается Сын Девы. Поклоняемся страданиям Твоим, Христе, поклоняемся страданиям Твоим, Христе, поклоняемся страданиям Твоим, Христе, покажи нам и всеславное Твое Воскресение.
«Днесь висит на древе…» — песнопение утрени Великой Пятницы, имеющей особое название: Последование Святых и спасительных Страстей Господа нашего Иисуса Христа.
«Разбойника благоразумнаго…»
Эксапостиларий
Разбо́йника благоразу́мнаго, во еди́ном часе́ ра́еви сподо́бил еси́, Го́споди, и мене́ дре́вом кре́стным просвети́, и спаси́ мя.
Перевод: Разбойника благоразумного в тот же день Ты рая удостоил, Господи. И меня древом Крестным просвети и спаси меня.
Благоразумный разбойник — один из двух разбойников, распятых на Голгофе рядом с Иисусом Христом, раскаявшийся, уверовавший во Христа, смиренно выразивший перед Ним свою веру и получивший от Него обетование, что «ныне же» будет пребывать с Ним в раю. Покаяние благоразумного разбойника воспоминается в песнопении на утрене Великой Пятницы при чтении Двенадцати Евангелий.
«Благообразный Иосиф…»
Тропарь, глас 2
Благообра́зный Ио́сиф,/ с дре́ва снем пречи́стое Те́ло Твое́,/ плащани́цею чи́стою обви́в,// и воня́ми во гро́бе но́ве покры́в положи́.
Перевод: Благородный Иосиф, с древа (с Креста) сняв пречистое тело Твое, чистым полотном обвив и помазав благовониями, в гробнице новой положил.
Иосиф Аримафейский, о котором говорится в тропаре, был богатым иудеем, членом синедриона и тайным учеником Христа. После смерти Спасителя Иосиф испросил Его тело у Пилата для погребения. Когда позволение было получено, вместе с Никодимом он снял тело Спасителя с креста, обвил его плащаницей, с благовониями, как обыкновенно погребали иудеи, и положил в новом гробе, недавно высеченном в скале в его саду, привалив большой камень к двери гроба.
Тропарь «Благообразный Иосиф» поется во время выноса Плащаницы на вечерне Великой Пятницы и на утрене Великой Субботы (совершается вечером в Великую Пятницу).
«Да молчит всякая плоть человеча…»
Тропарь, глас 8
Да молчи́т вся́кая плоть челове́ча, и да стои́т со стра́хом и тре́петом, и ничто́же земно́е в себе́ да помышля́ет: Царь бо Ца́рствующих и Госпо́дь госпо́дствующих прихо́дит закла́тися и да́тися в снедь ве́рным. Предхо́дят же сему ли́цы А́нгельстии со вся́ким Нача́лом и Вла́стию, многоочи́тии Херуви́ми и шестокрила́тии Серафи́ми, ли́ца закрыва́юще и вопию́ще песнь: Аллилу́иа, Аллилу́иа, Аллилу́иа.
Перевод: Да умолкнет всякая плоть человеческая, и да стоит со страхом и трепетом, и ни о чем земном в себе да не помышляет, ибо Царь царствующих и Господь господствующих приходит заклаться и дать Себя в пищу верным. Пред Ним шествуют сонмы Ангелов со всяким их начальством и властью, многоокие Херувимы и шестикрылые Серафимы, закрывая лица и возглашая песнь: Аллилуия, Аллилуия, Аллилуия.
Во Святую и Великую Субботу на Литургии, вместо Херувимской песни, поют «Да молчит всякая плоть человеча».
«Не рыдай Мене, Мати…»
Ирмос, глас 6
Не рыда́й Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́ Сы́на: воста́ну бо и просла́влюся, и вознесу́ со сла́вою непреста́нно я́ко Бог, ве́рою и любо́вию Тя велича́ющыя.
Перевод: Не рыдай надо Мною, Матерь, видя, что Тот Самый Сын, Котораго Ты без семени зачала во чреве, во гробе: вот Я восстану и прославлюсь и, как Бог, превознесу навсегда и во славе тех, которые с верою и любовно прославляют Тебя
Ирмос 9‑й песни канона утрени «Не рыдай Мене, Мати» поется как задостойник на Литургии в Великую Субботу.
«Приидите, ублажим Иосифа приснопамятнаго…»
Стихира на целование Плащаницы
Перевод: Придите, прославим Иосифа, навеки памятного, ночью к Пилату пришедшего и Жизнь всех испросившего: «Отдай мне Сего Странника, Который не имеет, где главу приклонить; отдай мне Сего Странника, Которого ученик коварный предал на смерть; отдай мне Сего Странника, Которого Матерь, видя висящим на Кресте, с рыданиями взывала и по-матерински восклицала: «Увы Мне, Дитя Мое! Увы Мне, Свет Мой и Жизнь Моя возлюбленная! Ибо предсказанное в храме Симеоном в сей день сбылось: Мое сердце меч пронзил, но в радость о воскресении Твоем плач претвори!» Поклоняемся страданиям Твоим, Христе. Поклоняемся страданиям Твоим, Христе. Поклоняемся страданиям Твоим, Христе, и святому воскресению!
При пении этой стихиры люди подходят приложиться к Плащанице в Великую Пятницу. В песнопении вспоминается тайный ученик Христа Иосиф Аримофейский, который после смерти Спасителя пошел к Пилату и попросил у него Тело Господа, которое затем предал погребению вместе с праведным Никодимом, тоже тайным Его учеником. Они сняли с Креста Тело Спасителя, обернули плащаницей и положили в новом гробе, в котором никто ранее не был погребен (этот гроб святой Иосиф приготовил заранее для себя) в Гефсиманском саду, в присутствии Богоматери и святых жен-мироносиц.
«Воскресни, Боже…»
Воскресни́, Бо́же, суди́ земли́, я́ко Ты насле́диши во всех язы́цех.
Перевод: Восстань, Боже, суди землю, ибо Ты получишь удел во всех народах!
«Воскресни, Боже, суди земли…» — этот текст из 81-го псалма мы слышим в Великую субботу на литургии, в последний день перед Пасхой. Во время этой молитвы священнослужители переоблачаются из черных великопостных облачений в белые. Это означает, что мы уже знаем о победе над смертью, радуемся тихой радостью в ожидании Воскресения Христова.
Икона «Не рыдай мене, Мати»
В образе иконы изображены Иисус Христос и его мать – Мария — Богородица оплакивает своего сына. Икону нередко называют «Оплакивание Христа», что в переводе с итальянского – «Пьета» — так ее величают в западном искусстве. Самое известное западное творение «Пьета» создано Микеланджело.
Икону относят к категории страстных – ее выкладывали на аналой в Страстную пятницу и единожды приняла участие в Богослужении на Страстную седмицу.
История иконы
Впервые, данный образ был изображен в известной иконе Благовещенского собора Московского Кремля. Тогда, в 16 веке – русские иконописцы начали использование гравюр мастеров с Запада.
Само значение иконы «Не рыдай мене, Мати» заключается в искупительной крестной жертве, которая стала наивысшим проявлением любви Божества к человеку: «Ибо возлюбил Бог мир, что отдыл Сына Своего Единородного» (Ин. 3,16).
Также, на некоторых иконах мы можем увидеть не только Богородицу, но и Иоанна Богослова и других Святых, которые оплакивают его вместе с матерью. Богородица же в иконе всегда появляется тогда, когда необходимо изобразить вочеловечивание Иисуса Христа. Поэтому, Святую Богородицу мы видим и в Рождестве, и в Сретении, и в Благовещении. Таким образом, в иконе «Не рыдай мене, Мати», Богородица представлена в виде живого свидетеля мученических страданий Богочеловека. И, с глубокой скорбью и состраданием Она обнимает Своего Сына.
«Не рыдай мене, Мати» имеет и другое название – «Единородный Сыне». Она появилась еще в 14 веке в балканском искусстве, а автор книги «Иконография Господа Иисуса Христа» — Припачкин И.А. считает, что данный тип появился в искусстве Византии в далеком 13 веке.
Икона представлена вертикально, дабы показать нам, что Иисус Христос – надежная защита и опора, на котором держится вся Вселенная и христоцентричная иконопись
Иисус – Истина, и все образы иконы направлены, дабы указать на Него.
Празднование иконы, на которой изображена Святая Богородица со своим сыном Иисусом Христом осуществляется 7 февраля (или, 25 января – по старому стилю).
Молитва к Пресвятой Богородице
Православные верующие молятся перед иконой за близких – тех, кто странствует, за их спасение, а также – за детей.
О Всемилостивая Госпоже, Царице Богородице, от всех родов избранная и всеми роды небесными ублажаемая! Воззри милостиво на предстоящия пред святою иконою Твоею люди сия, усердно молящияся Тебе, и сотвори предстательством Твоим и заступлением у Сына Твоего и Бога нашего, да никтоже отыдет от места сего тощ упования своего и посрамлен в надежде своей, но да приимет кийждо от Тебе вся по благому изволению сердца своего, по нужде и потребе своей, во спасение души и во здравие телу.
Наипаче же осени и огради покровом Твоим, Милосердная Мати, Церковь Твою Святую, вышним Твоим благословением архиереи наши православныя укрепи, миром огради, и Святей Твоей Церкви целых, здравых, честных, долгоденствующих право правящих слово Своея истины даруй, от всех же видимых и невидимых враг, со всеми православными христианы, милостиво избави, и во православии и твердей вере до конца веков непоступно и неизменно сохрани. Призирай благосердием, Всепетая, и призрением милостиваго Твоего заступления на всю страну нашу, грады наша и град сей [или: храм сей, или: и духовный вертоград, зде сущий], и на сия богатыя Твоя милости неоскудно изливай.
И мне недостойному, по неложному обещанию Твоему, в день исхода моего милостива предстани, да Твоим руководством управлен буду к горнему Иерусалиму, в нем же прославленно царствуеши с Сыном Твоим и Богом нашим. Ему же подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и с Пресвятым Духом в безконечныя веки веков. Аминь.
Распятие
«Не рыдай Мене, Мати,
во гробе зрящи»
Хор ангелов великий час восславил,
И небеса расплавились в огне.
Отцу сказал: «Почто Меня оставил?»
А Матери: «О, не рыдай Мене…»
Магдалина билась и рыдала,
Ученик любимый каменел,
А туда, где молча Мать стояла,
Так никто взглянуть и не посмел.
Статьи раздела литература
Мы используем на портале файлы cookie, чтобы помнить о ваших посещениях. Если файлы cookie удалены, предложение о подписке всплывает повторно. Откройте настройки браузера и убедитесь, что в пункте «Удаление файлов cookie» нет отметки «Удалять при каждом выходе из браузера».
Подпишитесь на нашу рассылку и каждую неделю получайте обзор самых интересных материалов, специальные проекты портала, культурную афишу на выходные, ответы на вопросы о культуре и искусстве и многое другое. Пуш-уведомления оперативно оповестят о новых публикациях на портале, чтобы вы могли прочитать их первыми.
Если вы планируете провести прямую трансляцию экскурсии, лекции или мастер-класса, заполните заявку по нашим рекомендациям. Мы включим ваше мероприятие в афишу раздела «Культурный стриминг», оповестим подписчиков и аудиторию в социальных сетях. Для того чтобы организовать качественную трансляцию, ознакомьтесь с нашими методическими рекомендациями. Подробнее о проекте «Культурный стриминг» можно прочитать в специальном разделе.
Электронная почта проекта: stream@team.culture.ru
Вы можете добавить учреждение на портал с помощью системы «Единое информационное пространство в сфере культуры»: all.culture.ru. Присоединяйтесь к ней и добавляйте ваши места и мероприятия в соответствии с рекомендациями по оформлению. После проверки модератором информация об учреждении появится на портале «Культура.РФ».
В разделе «Афиша» новые события автоматически выгружаются из системы «Единое информационное пространство в сфере культуры»: all.culture.ru. Присоединяйтесь к ней и добавляйте ваши мероприятия в соответствии с рекомендациями по оформлению. После подтверждения модераторами анонс события появится в разделе «Афиша» на портале «Культура.РФ».
Если вы нашли ошибку в публикации, выделите ее и воспользуйтесь комбинацией клавиш Ctrl+Enter. Также сообщить о неточности можно с помощью формы обратной связи в нижней части каждой страницы. Мы разберемся в ситуации, все исправим и ответим вам письмом.
Икона Богородицы «Не Рыдай Мене Мати» («Оплакивание Христа»)
Празднование
История
Иконографическая композиция, посвящённая оплакиванию Христа Богородицей. Иногда называют «Оплакивание Христа» или «Пиета» (ударение на «а») – от лат. pieta – «жалость». Название взято из ирмоса девятой песни канона Космы Маюмского на Великую Субботу, послужившего также одним из источников иконографии: Не рыдай Мене, Мати, зрящи во гробе, Его же во чреве без семене зачала еси Сына: востану бо и прославлюся, и вознесу со славою непристанно, яко Бог, верою и любовию Тя величающия.
Каноны и Акафисты
Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Не рыдай мене, Мати»
Кондак 1
Избранной прежде всех век предвечным советом Пресвятыя Троицы во освященное селение Бога Слова Преблагословенней Царице Богородице дивней в зачатии, дивней в житии и дивней в преставлении похвальное сие дерзаем принести пение: Ты же, Владычице, имущая державу непобедимую, и милосердие неизреченное, от всяких зол и бед свободи страну нашу православную, да зовем Ти:
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Икос 1
Ангельстии собори, воплощения тайне чудящеся и Вседержителю о Ней немолчные хвалы всегда приносяще, величания приносят и Деве избранней, Богоматери Пречистей, из Нея же на спасение всем Бог воплотися; сего ради, небожителем подражая, да подвижется всяк земнородный и, исполнь духа радования, да почитает он светло священное торжество Девы и Матере, взывая Ей тако:
Радуйся, девства ради Своего, паче ангел и всех святых Преславная.
Радуйся, близ Пресвятыя Троицы просияющая.
Радуйся, паче всех дерзновение к Сыну и Богу Своему имущая.
Радуйся, бурю страстей греховных умиряющая.
Радуйся, от деяний бесчестных и злых удерживающая.
Радуйся, на земле в поте трудящимся бодрение и сило.
Радуйся, делателю нелицемерному отдохновение и отрадо.
Радуйся, грубость сердец людских умягчающая.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 2
Видяще Пресвятая Владычице, скорби сердечныя, муки душевныя и искреннее покаяние людей Твоих Благоволила еси явити икону Твою, в благословение и знамение торжества, христолюбивому народу. Мы же к ней припадающе с верою и сокрушенным сердцем, из глубины души вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум недоразумевает достойно песньми духовными восхваляти Тя, Небесная Царице, яко преславно вознесена еси Сыном в Небесные кровы в честней Успении Своем. И ныне преукрашенна еси, Заступнице Многомилостивая наша, божественными нетленыма лепотами, и неустанно присно призираеши на людей, озлобленных грехи многими, да противустоят они твердо помощию Твоею всем скорбем и напастем сея многотрудныя жизни и, Царицу Небесную славяще, тщание имут всегда восхваляти Ю тако:
Радуйся, в Царствии Сына Твоего славою венчанная.
Радуйся, с высот славы Небесныя в души убогих нисходящая.
Радуйся, величием вознесенная по Успении Своем.
Радуйся, людей страждущих присно покрывающая омофором Своим.
Радуйся, другиня верная душ сирых и оставленных.
Радуйся, любве кладезь глубокий и неисчерпаемый.
Радуйся, милосердие Вышняго на людей низводящая.
Радуйся, всемерно взыскующая спасение падших.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 3
Сила Вышняго осени Тя, Пречистая, соделавши Тя Матерью Господа и Спасителя Нашего, и укрепи Тя на многскорбнем пути жития твоего земнаго, мы же ныне воспоминающе Твоя болезни, егда Ты услышала от Симеона пророка о немилостивном убиении Сына Твоего, просим Тя: укрепи ны в тяготе ношения креста земнаго нашего и даруй нам познание грехов и жаление о них, покаянием велием и чуднем обнови души наша и сподоби с Тобой купно во веки воспевати Христу: Аллилуйя!
Икос 3
Имущи в Себе обильно благодать Божию, Ты, Всенепорочная, все житие Твое отдала еси благим попечениям о Сыне Твоем и Господе, вся глаголы Его соблюдающи в сердце Своем. Мы же, грешнии, скорбное житие Твое на земли воспоминающе, глаголем Тебе похвалы таковыя:
Радуйся, Владыку вселенныя во убозем вертепе родившая;
Радуйся, во Египет от беззаконнаго Ирода с Сыном Твоим бежавшая.
Радуйся, во всяких скорбех и печалех небесную отраду в сердца наша изливающая;
Радуйся, от разорения, плена и лютыя смерти всех уповающих на Тя свобождающая.
Радуйся, злосмрадие страстей и похотей наших всемощным мановением укрощающая;
Радуйся, во дни уныния надеждою вечных благ воодушевляющая.
Радуйся, от треволнения моря житейскаго кающихся спасающая;
Радуйся, всем потребным ко благочестию снабдевающая.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 4
Бурею житейских бед сотрясаеми, многовидными печальми окружаеми и тьмою оскудения веры омрачаеми, к немерцающему свету любве от иконы Твоея сияющему притекаем, Богомати, просящи от Тебе умирения мира и просвещения духовнаго. И воспоминающее страдание твоя, егда не обрела еси Сына Твоего, Господа нашего Иисуса Христа, в церкви и через три дни Его не видела еси; И просим убо Тя: умоли Его и испроси у Него всех грехов прощение и оставление, да вечности с Тобою воспоим Ему : Аллилуйя!
Икос 4
Радуйся, трезвению духовному и молитве сердечней на всякое время нас научающая;
Радуйся, любовь Твою и помощь скоро простирающая
Радуйся, в земных испытаниих путь спасения нам озаряющая.
Радуйся, пресвятою иконою Твоею любовь Твою к нам явившая;
Радуйся, торжество любви и милосердия Божия миру открывшая.
Радуйся, яко Тобою благоволение Божие познахом;
Радуйся, яко Тобою любовь Сына Божия стяжахом.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 5
Боготечную звезду наставляющую верных шествовати по пути Божию, зрим святую икону Твою, Богомати: к нейже припадающии людие приемлют здравие тела, очес прозрение, разслаблении укрепление и вси благодарно поют Господеви: Аллилуиа!
Икос 5
Радуйся, яко любовию Твоею мы, мертвыя духом, оживотворяемся.
Радуйся, яко Тобою от сна греховнаго просыпаемся;
Радуйся, яко Тобою совесть наша очищается.
Радуйся, яко Тобою бодрость духовная в нас появляется;
Радуйся, творити волю Божию нам помогающая;
Радуйся, служити ближним, яко чадам Божиим, нам повелевающая;
Радуйся, чрез любовь к ближнему любить Бога нас научающая.
Радуйся, память о ближнем с памятью Божией в нас соединяющая
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 6
Икос 6
Возсия заря искупления на горе Голгофстей, когда Сын твой своя божественныя длани на Кресте распростер, мукою своею весь мир от мрака смертнаго свобождая. Твоея матерния печали при Кресте Сына Твоего бывшей, егда видела еси Его страждуща за вся человеки мукою неизглаголанною. Темже, яко искушенней всячески и сострадати в самых тяжких скорбях и лишениях нам могущей, взываем сице:
Радуйся, спасения нашего всеблагомощная устроительнице;
Радуйся чаше черплющая нам радость;
Радуйся недугующих безвозмездная целительнице;
Радуйся, уповающым на Тя конец жизни непостыден дающая.
Радуйся, безболезненную и мирную кончину устрояющая.
Радуйся, благая Мати, всех чтущих Тя жити с собою вселяющая.
Радуйся, крепкую надежду вечнаго спасения всем христианом тя блажащым являющая.
Радуйся, святителей удобрение и пастырей окриление.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 7
Хотящи явити велию любовь Свою к людям, Человеколюбец Господь Тебе, Матерь Свою Пренепорочную, покров и защиту роду христианскому дарова, да будеши печальным утешение, скорбящим радование, отчаянным надежда, вечныя муки Своим ходатайством избавляющая и к небесному веселию всех приводящая, вопиющих непрестанно гласом хваления Сыну Твоему и Богу нашему: Аллилуиа.
Икос 7
Новую показал еси нам милость Свою Спаситель рода человеческаго явлением чудотворныя Твоея, о Богомати иконы, нареченныя «Не рыдай, мене, мати». Мы же, грехми благодать потерявшие, видяще яко с верою приходящия к ней получают помощь и скорое исцеление, воспеваем Ти сицевая:
Радуйся, суд правды вечныя нам открывающая;
Радуйся, разум и совесть нашу Боговедением просвещающая.
Радуйся, облекшая род человеческий порфирою Божества;
Радуйся, отверзшая мирови наследие вечнаго Небеснаго торжества.
Радуйся, сердца наша добре и милосердне устрояющая и покаянием двери райския отверзающая;
Радуйся, светом райским нас на земли сокровенно озаряющая;
Радуйся, Мати, от погибели временной и вечной исхищающая;
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 8
Странники и пришельцы есмы на земли сей, в скорбех и болезнех многих града Небеснаго взыскующия. Ты же, Благомощная, по Бозе Едина еси наше прибежище. Привлецы же всех, пред святою иконою Твоею покланяющихся, от любве земныя к Небесней Божественней любви, к сокровищу некрадомому и Бисеру многоценному, иже есть Христос Бог. Да неколеблемо храняще веру православную, не отступим от Спаса нашего, ниже да постыдимся имени Его. Той бо есть крепость наша и сила, Бог и радование. Ему Единому покланяемся, поюще: Аллилуиа!
Икос 8
Вся сущи в вышних, но и нижних не отступающи, разум подаждь нам, всеусердная предстательнице, наша Небесная Царице: из уст бо нас скверных како мощно пети Твоему имени? О, Богоблаженная и Пренепорочная Отроковице, яко благих еси нам ходатаица, сильна еси вспомоществовати во всякой нами требуемой помощи, да Тебе со умилением зовем сице:
Радуйся, Твоим заступлением праведный на нас гнев Божий утоляющая.
Радуйся, Твоим ходатайством грехи нашя прощающая.
Радуйся, Твоею помощию страсти ная искореняющая.
Радуйся, Твоим предстательством временныя нашя скорби разрушающая.
Радуйся, во всяких бедах и нуждах нам помогающая.
Радуйся, славящих Тя всегда прославляющая.
Радуйся, нечаемое нахождение земных наших утрат;
Радуйся, обретение грешному миру вечнаго Царствия.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися великому твоему, Богомати, терпению: печали, бо, скорби и болезни сокрыла еси в сердце Своем, видящее поругание Сына твоего от беззаконных людей, обаче милости Твоя к роду человеческому и по успении Своем не оставила еси, поучающи всех пети Богу: Аллилуия.
Икос 9
Радуйся, честными иконами Твоими мысленный взор наш к Тебе Самей возводящая;
Радуйся, чрез них подающая освящение всему миру христианскому.
Радуйся, Предстательнице к Богу, мир от бед спасающая;
Радуйся, милости сокровище многоценное нам открывающая.
Радуйся, ко спасению и восприятию благ вечных наставляющая;
Радуйся, нераскаянных грешников к покаянию обращающая.
Радуйся, от междоусобныя брани охраняющая;
Радуйся, вражия козни расторгающая.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 10
Спасительное пристанище даровася нам святая и дивная икона Твоя, Богородице Дево, с нею и доныне сила Твоя благодатная пребывает, веру в нас утверждает и на путь покаяния наставляет. Сего ради предстояще пред нею, молим Тя, Пречистая, помози нам безпорочно пройти путь жизни сея временныя, соблюди нас в чистоте и святости и приведи нас в Царствие Сына Твоего, да и мы, Тобою спасеннии, возможем тамо со ангелы и лики святых вечно воспевати хвалебную песнь Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси Богородице Дево, всем к Тебе прибегающим: к небесным взята и земных не оставляеши, Пресвятая Богородице, святым Твоим предстательством и имаши велие дерзновение к Сыну Твоему и Богу нашему. Темже утверди в мире глубоце православных житие и вся полезная даруй нам, да величающе воспеваем Ти:
Радуйся, умным очесем нашим горький и страшный час смертный представляющая;
Радуйся, на кийждо день, аки уже на последний жития нашего взирати нас научающая.
Радуйся, любити мир и яже в мире нам воспрещающая;
Радуйся, пристрастие к тленному богатству из сердца нашего искореняющая.
Радуйся, славы человечи, аки тени преходящия искати нам возбраняющая;
Радуйся, яко сладчайшее Имя, Господа Иисуса Христа, усты непрестанно произносити и в уме держати нас побуждаеши.
Радуйся, наша сердца от запаления гневом и яростию сохраняющая.
Радуйся, от тяжбы и насилия злых людей нас соблюдающая;
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 11
Пением и песньми духовными восхваляем Тя, Небесе и земли Царице, высшую небес и чистшую светлостей солнечных. Величаем Тя, Мати Агнца Непорочнаго, пришедшаго в мир распятие претерпети и обновити растлевшее грехом естество наше. Ты убо от Своих Пречистых кровей Плоть Сыну Твоему заимодавшая и тем дивною пособницею спасения нашего явившаяся, обновлению нашему послужила еси. Сего ради молим Тя, неизреченную в милости: просвети нас светом Сына Твоего, да не отлучени будем любве Божией, но о Христе греху умерши, и Христу приобщившись, со Христом и воскреснем, поюще Ему: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемную свещу икону Твою даровала еси нам, Владычице, во тьме нечувствия пребывающим и в земных вещех утешение ищущим, но не обретающим, да возбнув от омрачения греховнаго, очи своя горе возведем, Тебе же возопием таковая:
Радуйся, немогущих зрети славы Твоея в тихости милующая;
Радуйся, милостию Твоею к покаянию приводящая;
Радуйся, благодатныма лечбами язвы наша греховныя врачующая.
Радуйся, слезы от икон Твоих о нас источающая;
Радуйся, и нам слезы покаяния подающая.
Радуйся, молитвы хладныя нашея согреяние;
Радуйся, ума землеретнаго к Небеси возведение.
Радуйся, всецелаго обращения от всея души нашея взыскующая.
Радуйся, чистотою Твоею чистому житию нас научающая;
Радуйся, окаменение сердечное умягчающая.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 12
Благодать велия свыше дарована святей иконе Твоей, Преблагословенная Мати Божия, еже убогих назирати, болящих исцеляти, такожде помогати бедствующым, утешати скорбящих и всех заблуждших на путь истины обращати. Темже вси труждающиися и обремененнии, имуще в Тебе Благую Матерь и чрез Тебе неизглаголанныя милости приемлюще, умильно вопиют Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Тебе песни хвалы и благодарения Тебе Дево Всепетая о всех благодеяниях в отечестве и граде нашем явленных просим помощи нам в смутное сие время, огради нас Царице Небесная от врагов видимых и невидимых, да зовем Ти усердне:
Радуйся молитвенице наша неусыпная;
Радуйся чаше черплющая нам радость;
Радуйся утоление печали;
Радуйся недугующих безвозмездная целительнице;
Радуйся, уповающым на Тя конец жизни непостыден дающая.
Радуйся, безболезненную и мирную кончину устрояющая.
Радуйся, благая Мати, всех чтущих Тя жити с собою вселяющая.
Радуйся, крепкую надежду вечнаго спасения всем христианом тя блажащым являющая.
Радуйся, Звездо незаходимая, всемирная Радосте, Богородице Марие благодатная, к Солнцу спасения нас путеводящая.
Кондак 13
О, Всепетая Мати, человеколюбивая Владычице наша Богородице! Услыши сие немощное моление с любовию и трепетом припадающих к честной и славней иконе твоей, и огради ны от всякаго злаго обстояния, скорби и болезни, удержи от падений греховных, падших возстави к покаянию, и вся потребная к благочестивой жизни даруй. Да спасаемые тобою во веки сподобимся Господеви воспевати: Аллилуйя!
Этот кондак читается трижды, затем Икос 1-й и Кондак 1-й
Молитва
О Всемилостивая Госпоже, Царице Богородице, от всех родов избранная и всеми роды небесными ублажаемая! Воззри милостиво на предстоящия пред святою иконою Твоею люди сия, усердно молящияся Тебе, и сотвори предстательством Твоим и заступлением у Сына Твоего и Бога нашего, да никтоже отыдет от места сего тощ упования своего и посрамлен в надежде своей, но да приимет кийждо от Тебе вся по благому изволению сердца своего, по нужде и потребе своей, во спасение души и во здравие телу.
Наипаче же осени и огради покровом Твоим, Милосердная Мати, Церковь Твою Святую, вышним Твоим благословением архиереи наши православныя укрепи, миром огради, и Святей Твоей Церкви целых, здравых, честных, долгоденствующих право правящих слово Своея истины даруй, от всех же видимых и невидимых враг, со всеми православными христианы, милостиво избави, и во православии и твердей вере до конца веков непоступно и неизменно сохрани. Призирай благосердием, Всепетая, и призрением милостиваго Твоего заступления на всю страну нашу, грады наша и град сей [или: храм сей, или: и духовный вертоград, зде сущий], и на сия богатыя Твоя милости неоскудно изливай.
И мне недостойному, по неложному обещанию Твоему, в день исхода моего милостива предстани, да Твоим руководством управлен буду к горнему Иерусалиму, в нем же прославленно царствуеши с Сыном Твоим и Богом нашим. Ему же подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и с Пресвятым Духом в безконечныя веки веков. Аминь.